Monday, July 5, 2010

Kawal perangai di restoran

Pernah tak korang maki hamun atau banyak songeh terhadap pelayan ataupun mamak @ an-ne(macam mane eja ntah) semasa di restoran atas sebab-sebab tertentu? Kalau pernah, mungkin korang akan menjadi seorang pelanggan yang paling baik hati dan peramah selepas anda baca cerita ini. Ini berdasarkan pengalaman seorang kawan yang pernah bekerja di sebuah restoran yang bernama "resepi rahsia" kalau diubah ke bahasa melayu. Dia adalah seorang kitchen crew di restoran tersebut dan kadangkala dia akan melayan karenah pelanggan yang banyak songeh dan panas baran serta mahu dilayan bak raja.

Namun, berbekalkan prinsip "customer is always right", dia akan sentiasa melayan karenah-karenah tersebut. Sebagai mengenang jasa pelanggan yang telah menambahkan lagi bebanan kerjanya, dia dengan seikhlas hati telah menambahkan resepi istimewa buatan sendiri yang lebih mesra dipanggil "hark..ptuih" ke dalam makanan pelanggan tersebut. Rata-rata pelanggan sentiasa berpuas hati dengan penambahan resepi dari air tangan liur nya itu.  Mungkin inilah rahsia sebenar restoran tersebut di sebalik namanya itu.Hehe

Sedangkan restoran ternama pun boleh buat macam ni, apatah lagi kedai-kedai mamak yang bersepah kat luar tu. Tapi ingat, benda ni berlaku waktu member aku kerja dulu dan aku tak maksudkan semua restoran "resepi  rahsia" atau restoran-restoran lain buat benda ni. Jangan sampai korang boikot pulak restoran-restoran kat luar tu. Cerita ni hanya untuk mengingatkan korang supaya berbuat baik lah dengan orang kerana ianya akan dibalas baik dan jangan nak banyak songeh sangat kat restoran sebab diorang pun letih jugak melayan korang.hehe..nah fresh dari KantaMataKu



3 comments:

  1. hehe..contengan yang agak malas..janji org paham apa maksudnye.hehe

    ReplyDelete
  2. err..terus tak jadi nak marah2 lepas ni..tapi klu org kedai mkn tu ikhlas berniaga, tak jadi mcm ni kan.. :)

    ReplyDelete